Zopas werd er een regeringsakkoord bereikt over het principe van vergroening van het bedrijfswagenpark. Vanaf 2026 zullen alleen elektrische bedrijfswagens kunnen profiteren van een belastingvoordeel. Het is al jammer dat hybride voertuigen niet onder de maatregel vallen.
Er is geen terugwerkende kracht voorzien en bestaande contracten zullen niet ter discussie worden gesteld. De overheid zegt een "stabiel en duidelijk kader" te willen creëren, zodat bedrijven en werknemers weloverwogen aankoop- en investeringsbeslissingen kunnen nemen.
Elke werkgever zal zijn werknemers altijd een benzine- of dieselauto kunnen aanbieden. Keuzevrijheid blijft bestaan, maar bedrijfswagens die als vervuilend worden beschouwd, kunnen niet langer profiteren van een belastingvoordeel.
Het akkoord wilt ook de versnelde toename van het aantal laadpalen thuis en op het werk aanmoedigen.
Particulieren die tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 kiezen voor de aankoop en installatie van een laadpaal aan huis, kunnen rekenen op een verlaging van de investeringsbelasting.
Bovendien profiteren bedrijven die tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 investeren in een publiek toegankelijke laadpaal van een aftrekpercentage van 200%.
Wat moeten we denken van dit project?
Dit is allemaal wel mooi, maar de energievoorziening en de distributie en ontwikkeling van openbare laadinfrastructuur zal moeten gegarandeerd worden, zoals opgemerkt werd door de Mobia-federatie (voorheen Febiac) die vraagt om een diepgaande monitoring van het aantal, de locatie en de dichtheid van laadinfrastructuren die hand in hand gaan met de elektrificatie van het wagenpark.
Het is duidelijk dat er veel meer ultrasnelle laders nodig zullen zijn, omdat deze tot op heden vrijwel onbestaande zijn.
Sinds 2019 telt België meer dan 10.000 laadpalen, terwijl Nederland sinds 2018 al 122.000 laadpalen heeft.
In België wordt de helft van de laadpalen geïnstalleerd door bedrijven, een kwart is eigendom van particulieren en de rest bestaat uit laadpalen die voor iedereen toegankelijk zijn, gelegen aan de openbare weg.
De overheid moet zich daarom ook op het gebied van vergroening inspannen.
Last but not least zal het elektriciteitsnet het moeten kunnen bijhouden.
Wat als alle gebruikers hun auto tegelijkertijd willen opladen?
Met andere woorden, gaan we genoeg elektriciteit hebben voor al deze auto's, vooral als we uit de kernenergie willen stappen?