ours-idefisc

Idefisc — Actualités fiscales

Nieuwe aangifteverplichtingen voor digitale platforms - DAC 7 goedgekeurd

Op 22 maart heeft de Raad van de Europese Unie formeel de herziening (DAC 7) van Richtlijn 2011/16/EU inzake administratieve samenwerking op belastinggebied aangenomen teneinde de automatische uitwisseling van informatie uit te breiden tot digitale platforms zoals UBER en AIRBNB.

Digitale platforms

De nieuwe regels die DAC heeft uitgevaardigd, verplichten exploitanten van digitale platforms om de inkomsten die de verkopers op hun platform ontvangen, aan te geven en verplichten de Lidstaten om deze informatie automatisch uit te wisselen.

De exploitant van het platform is de entiteit die contracten sluit met verkopers om een platform geheel of gedeeltelijk aan hen ter beschikking te stellen. De exploitant van het platform wordt gekwalificeerd als een rapporterende platformexploitant indien hij fiscaal inwoner is van een Lidstaat, indien hij in een Lidstaat zijn bestuurszetel heeft of er beschikt over een vaste inrichting.

Indien niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, kan de platformexploitant niettemin worden gekwalificeerd als een rapporterende platformexploitant indien hij de hieronder vermelde activiteiten van verkopers in de Europese Unie of de verhuur van onroerend goed in een lidstaat faciliteert.

Activiteiten die moeten worden gerapporteerd, zijn onder meer:

  • de verhuur van onroerend goed, ook voor residentieel en commercieel gebruik, alsmede alle andere onroerende goederen en parkeerplaatsen;
  • het verlenen van persoonlijke diensten;
  • de verkoop van goederen;
  • de huur van elk vervoermiddel.

Deze nieuwe regels hebben betrekking op digitale platforms die binnen of buiten de Europese Unie zijn opgericht.

Zij zullen de nationale belastingautoriteiten in staat stellen om inkomsten te detecteren die via digitale platforms worden ontvangen en om de daaruit voortvloeiende belastingverplichtingen te bepalen. De naleving zal bovendien worden vergemakkelijkt voor exploitanten van digitale platforms, aangezien de verklaring in één enkele Lidstaat zal worden afgelegd, in overeenstemming met een gezamenlijk kader van de Europese Unie.

Verbetering van de administratieve samenwerking

DAC 7 heeft ook tot doel de administratieve samenwerking tussen de Lidstaten op het gebied van belastingen te versterken. De ingevoerde wijzigingen zijn de volgende :

  • verduidelijking van de notie « te verwachten relevantie » van de informatie, namelijk de voorwaarde voorafgaand aan het verkrijgen van een informatie op de markt;
  • invoering van een nieuwe rechtsgrond voor de gegroepeerde informatie-aanvraag op de markt. Het zal dus gemakkelijker zijn om informatie te verkrijgen over de groepen belastingplichtigen;
  • uitbreiding van de informatieverplichting op de royalty markt;
  • vaststelling van nieuwe regels voor het gebruik van gelijktijdige controle die de aanwezigheid van ambtenaren van een Lidstaat tijdens een onderzoek in een andere Lidstaat mogelijk maken;
  • invoering van een nieuw juridisch kader voor de gedefinieerde gezamenlijke audits, namelijk “gezamenlijk door de bevoegde autoriteiten van twee of meer Lidstaten worden verricht en die verband houden met een of meer personen van gemeenschappelijk of complementair belang voor de bevoegde autoriteiten van die Lidstaat”.

Deze laatste wijzigingen ter versterking van de administratieve samenwerking moeten uiterlijk vanaf 2024 in alle lidstaten operationeel zijn.

Auteur : Angélique Puglisi

Nouvelles obligations déclaratives pour les plateformes numériques – DAC 7 approuvé

Le 22 mars dernier, le conseil de l’Union européenne a formellement adopté la révision (DAC 7) de la directive 2011/16/UE relative à la coopération administrative dans le domaine fiscal afin d’étendre l’échange automatique d’informations aux plateformes numériques comme UBER et AIRBNB.

Plateformes numériques

Les nouvelles règles édictées par DAC imposent aux opérateurs de plateformes numériques de déclarer les revenus perçus par les vendeurs sur leur plateforme et aux Etats membres d’échanger automatiquement ces informations.

L’opérateur de plateforme est l’entité qui contracte avec les vendeurs pour mettre à leur disposition tout ou partie d’une plateforme. L’opérateur de plateforme est qualifié d’opérateur de plateforme déclarant s’il est résident fiscal d’un Etat membre, s’il est constitué en vertu de la législation d’un Etat membre, s’il a son siège de direction ou s’il dispose d’un établissement stable dans un Etat membre.

Si ces conditions ne sont pas remplies, l’opérateur de plateforme peut néanmoins être qualifié d’opérateur de plateforme déclarant s’il facilite les activités, listées ci-après, des vendeurs de l’Union européenne ou la location de biens immobiliers situés dans un Etat membre.

Les activités qui devront faire l’objet d’une déclaration comprennent :

  • la location de biens immobiliers, y compris à usage résidentiel et commercial, ainsi que tout autre bien immeuble et emplacements de stationnement ;
  • la fourniture de services personnels ;
  • la vente de biens ;
  • la location de tout mode de transport.

Ces nouvelles règles concernent les plateformes numériques établies à l’intérieur ou à l’extérieur de l’Union européenne.

Elles permettront aux autorités fiscales nationales de détecter les revenus perçus par l’intermédiaire de plateformes numériques et de déterminer les obligations fiscales en résultant. La mise en conformité sera, en outre, facilitée pour les opérateurs de plateformes numériques car la déclaration se fera dans un seul Etat membre, conformément à un cadre commun de l’Union européenne.

Amélioration de la coopération administrative

La DAC 7 vise également à renforcer la coopération administrative entre les Etats membres dans le domaine fiscal. Les modifications introduites sont les suivantes :

  • clarification de la notion de « pertinence prévisible » des informations, à savoir la condition préalable à l’obtention d’une information sur le marché ;
  • introduction d’une nouvelle base juridique pour la demande groupée d’informations sur le marché. Il sera donc plus facile d’obtenir des informations sur les groupes de contribuables ;
  • extension de l’obligation d’informations sur le marché aux redevances ;
  • établissement de nouvelles règles pour le recours au contrôle simultané permettant la présence d’agents d’un Etat membre lors d’une enquête dans un autre Etat membre ;
  • introduction d’un nouveau cadre juridique pour les audits conjoints définis, à savoir « les enquêtes administratives menées conjointement par les autorités compétentes de deux ou plusieurs Etats membres et liées à une ou plusieurs personnes présentant un intérêt commun ou complémentaire pour les autorités compétentes de cet Etat membre ».

Ces derniers amendements visant à renforcer la coopération administrative devront être opérationnels dans tous les Etats membres à partir de 2024 au plus tard.

Auteur : Angélique Puglisi
ours-idefisc
Idefisc — Actualités Fiscales
©2003-2020 Idefisc & Words and Wires W3validator